Dessa allmänna användarvillkor gäller för all användning av webbplatsen smakdelikatesser.se samt köp av produkter både online via webbplatsen och i vår fysiska butik i Stockholm. Webbplatsen ägs och tillhandahålls av:
WAP EXPERT AB
Organisationsnummer: 559190-2902
Adress: Skarpnäcks Allé 64, 128 33 Skarpnäck.
Genom att göra en beställning hos oss (online eller i butik) accepterar du dessa villkor, och ett bindande avtal uppstår mellan dig som kund och WAP Expert AB när vi bekräftar din beställning. För att genomföra ett köp måste du ha fyllt 18 år; är du under 18 krävs målsmans godkännande enligt Föräldrabalken. Vi förbehåller oss rätten att neka köp eller avsluta kundkonton om villkoren överträds eller om vi misstänker oegentligheter.
Alla priser för våra produkter som anges på webbplatsen är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande mervärdesskatt (moms). Om fraktavgift eller andra kostnader tillkommer framgår det tydligt innan du slutför köpet. Vi reserverar oss för prisändringar och eventuella tryck- eller informationsfel vad gäller pris och produktbeskrivning. Det pris som anges vid köptillfället är det pris som gäller för ditt köp.
Observera att produktbilder på webbplatsen huvudsakligen är illustrativa exempel – verkliga produkters utseende, förpackning eller färg kan avvika från bilderna. Vi garanterar inte att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.
Beställning: För att handla online lägger du önskade varor i varukorgen och går till kassan. Innan du slutför köpet ska du kontrollera att dina angivna uppgifter är korrekta och godkänna dessa allmänna villkor samt vår integritetspolicy. När du genomför en beställning och den registreras hos oss är din beställning bindande. Du mottar en orderbekräftelse via e-post när vi har tagit emot din beställning. Vi förbehåller oss rätten att, efter att en beställning mottagits, ändå avböja eller annullera beställningen i särskilda fall (t.ex. om en vara inte finns i lager eller utgått, eller vid uppenbara prisfel på webbplatsen). Skulle detta inträffa meddelar vi dig via e-post. Du får då möjlighet att godta eventuellt korrigerade villkor (t.ex. ny leveranstid eller pris) eller att avbryta köpet, varvid du givetvis inte debiteras något. Har du redan betalat för varan vid en annullering kommer vi att återbetala beloppet så snart som möjligt, senast inom 14 dagar.
Betalning: Vi erbjuder flera godkända betalningsmetoder för köp, t.ex. betalning med kontokort, Swish eller fakturabetalning i samarbete med klarerade betaltjänstleverantörer. Betalningsalternativen som finns tillgängliga presenteras i kassan och kan uppdateras över tid. Vid kortbetalning dras beloppet normalt i samband med att vi packar din order. Vid fakturabetalning kan en kreditupplysning komma att utföras av vår betalpartner, och betalning ska ske enligt fakturans anvisningar. Samtliga betalningar hanteras säkert och krypterat via våra betaltjänstpartners, och inga kortuppgifter lagras hos oss. WAP Expert AB förblir ägare till levererade varor tills full betalning har erlagts. Vi förbehåller oss även rätten att neka ett köp eller ändra tillgängliga betalningsalternativ i enskilda fall, till exempel vid utebliven betalning av tidigare order eller misstanke om bedrägliga uppgifter.
Vi levererar varor inom Sverige enligt följande villkor:
- Minsta ordervärde för hemleverans: För att vi ska ombesörja hemleverans av en beställning krävs ett minimiköp om 500 kr. Beställningar under detta belopp kan hämtas i vår fysiska butik enligt överenskommelse, men hemleverans erbjuds ej.
- Fraktavgifter: Leverans av beställningar är alltid förenad med en fraktkostnad – inga beställningar skickas fraktfritt. Fraktavgiften varierar beroende på leveransalternativ och avstånd.
- Beräkning av frakt: Fraktkostnaden beräknas baserat på avståndet (antal kilometer) för hemleverans inom Storstockholm eller enligt gällande taxa hos fraktleverantören (t.ex. Postnord) för övriga leveranser. Aktuell fraktkostnad framgår vid utcheckning innan du bekräftar köpet.
- Om leverans inte kan fullföljas på grund av kundens eget agerande (till exempel om kunden inte hämtar sin beställning vid den avtalade leveranstiden inom 5 minuter efter att chauffören anlänt), finns följande alternativ: Kunden kan kontakta butiken för att boka en ny leveransdag. I detta fall tillkommer en ny utkörningsavgift som kunden själv ansvarar för att betala.Kunden kan också välja att själv hämta sin beställning i vår fysiska butik under ordinarie öppettider.
Leveranstid och sätt beror på valt fraktalternativ och din adress. Vi strävar efter att leverera inom utlovad tid, men reserverar oss för eventuella förseningar hos fraktbolaget eller andra omständigheter utanför vår kontroll. Varorna levereras till den adress du angivit vid beställning. Om leverans sker till ombud får du en avisering och ansvarar själv för att hämta ut paketet inom angiven tid. Vid hemleverans ansvarar du för att vara anträffbar på leveransadressen på överenskommen tid; om leverans misslyckas på grund av att kunden inte är tillgänglig kan extra kostnader (t.ex. ny utkörningsavgift) komma att debiteras.
Ångerrätt: För köp som genomförs online via webbplatsen gäller distansavtalslagens bestämmelser om konsumenters ångerrätt. Enligt lag har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottog varan (leveransdatumet). Om din order levereras i flera omgångar räknas 14 dagar från att du mottagit den sista delleveransen. För att utnyttja ångerrätten ska du innan fristens utgång meddela oss (helst skriftligen via e-post) om ditt beslut att ångra köpet. Du behöver därefter skicka tillbaka varan till oss inom ytterligare 14 dagar. Vi bekräftar via e-post när vi mottagit ditt meddelande om att du vill utöva ångerrätten.
Undantag: Observera att ångerrätten inte gäller för vissa typer av varor. Du har inte ångerrätt för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, till exempel färskvaror eller andra livsmedel med kort hållbarhet, och inte heller för förseglade varor som av hälso- eller hygienskäl inte är lämpliga att återlämna när förseglingen brutits. Detta innebär att majoriteten av livsmedel och ätbara produkter som säljs av oss är undantagna från ångerrätten på grund av sin natur. Ångerrätten gäller inte heller för kundspecifika beställningsvaror som tillverkats eller anpassats särskilt efter din begäran.
Returförfarande: Om du har rätt att ångra köpet och vill utöva din ångerrätt ska du kontakta vår kundtjänst (via e-post eller vårt kontaktformulär) inom 14-dagarsperioden. Vi hjälper dig då med instruktioner för retur av varan. Varan bör returneras i väsentligen oförändrat skick, helst i originalförpackning. Du som kund kan behöva stå för returfrakten; returfraktkostnaden beror på paketets vikt och fraktsätt och meddelas av oss i samband med att vi hanterar din retur. Vi återbetalar köpesumman för varan samt eventuella ursprungliga fraktavgifter (för den standardleverans vi erbjudit) utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från det datum du meddelade oss om att du vill ångra köpet. Vi har rätt att avvakta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan eller tills du visat att varan har återsänts, beroende på vilket som inträffar först. Återbetalning sker med samma betalningssätt som du använde vid köpet, såvida du inte uttryckligen kommer överens med oss om annat. Vi tar inte ut några extra avgifter för återbetalningen.
Retur i butik: Observera att ångerrätten enligt lag endast gäller vid distansköp (online). Vid köp som gjorts direkt i den fysiska butiken kan öppet köp eller bytesrätt erbjudas enligt vår butikspolicy, men detta är ingen lagstadgad rättighet. Kontakta personalen i butiken för hjälp med eventuella returer eller byten av butiksköpta varor. Livsmedel och färskvaror köpta i butik återtas normalt inte, såvida det inte rör sig om en giltig reklamation (fel på varan).
Reklamationsrätt: Om en vara är felaktig eller defekt har du som konsument rätt att reklamera (klaga på) varan enligt konsumentköplagens regler. Reklamationsrätten gäller i upp till tre (3) år från inköpsdatumet, förutsatt att felet är ursprungligt (dvs. fanns på varan från början). Du bör dock meddela oss om felet inom skälig tid efter att du upptäckt det. Reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäckts anses alltid ha lämnats i rätt tid.
Hur du reklamerar: För att reklamera en felaktig vara ber vi dig att kontakta vår kundtjänst (antingen via e-post, telefon eller genom att besöka butiken) och ange ordernummer, vilken vara det gäller samt en beskrivning av felet. Bifoga gärna foto på den skadade eller felaktiga varan om det är möjligt. Vi kommer därefter att hantera din reklamation skyndsamt. Om varan är behäftad med ett ursprungligt fel har du rätt att kräva att felet avhjälps utan kostnad för dig – i första hand genom att vi reparerar varan eller skickar en ny, felfri vara. Vi står för eventuella fraktkostnader i samband med en godkänd reklamation; att avhjälpa felet eller skicka ersättningsvara ska ske utan kostnad för kunden. Om det inte är möjligt att inom skälig tid åtgärda felet eller leverera en ersättningsvara, eller om felet är av väsentlig betydelse för dig, kan du ha rätt till prisavdrag eller att häva köpet (få pengarna tillbaka). Vid hävning av köp ska varan returneras till oss och vi återbetalar då vad du betalat för varan samt eventuella fraktkostnader. Observera att vi enligt lag har rätt att i första hand erbjuda reparation eller ny vara, och endast i sista hand återbetalning, om det kan ske utan väsentlig olägenhet för dig.
Upptäcker du en skada eller brist vid leverans (t.ex. transportskada eller att du fått fel vara), bör du snarast möjligt kontakta oss på ovan nämnda sätt, helst inom några dagar från mottagandet. Vid transportskada behöver vi få in reklamationen skyndsamt för att kunna vända oss mot fraktbolaget. Spara emballage och produkt tills ärendet är löst. Vi följer givetvis Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid en eventuell tvist om reklamation.
Indirekta skador: WAP Expert AB ansvarar endast för direkta skador eller förluster som uppkommit på grund av vårt agerande eller vårdslöshet, och då i enlighet med tvingande konsumenträttslig lagstiftning. Vi ansvarar inte i något fall för indirekta skador eller följdförluster hos kunden eller tredje man, såsom förlorad inkomst, utebliven vinst, produktionsbortfall eller annan ekonomisk följdförlust, såvida inte sådan skada orsakats av grov vårdslöshet från vår sida eller annat ansvar följer av tvingande lag. Inget i dessa villkor inskränker dina lagstadgade rättigheter som konsument; i den mån lag ställer upp strikt ansvar eller tvingande ansvarsförpliktelser för oss gäller naturligtvis det förevarande villkoren.
Förseningar och force majeure: Vi strävar alltid efter att fullgöra våra åtaganden i tid, men vi tar inget ansvar för förseningar eller om vi skulle missa att leverera i utlovad tid på grund av omständigheter utanför vår kontroll (t.ex. förseningar från underleverantörer eller fraktbolag, tekniska problem, etc.). Vid force majeure-liknande händelser är vi befriade från skadeståndsskyldighet och andra påföljder. Med force majeure avses omständigheter som ligger utanför vår rimliga kontroll och som vi inte skäligen kunde förutse eller övervinna följderna av. Det inkluderar exempelvis krig, terrorhandlingar, naturkatastrofer, extrema väderförhållanden, eldsvåda, explosion, pandemi eller epidemi, ingripanden från myndigheter, strejk eller arbetskonflikt, större driftstörningar hos oss eller våra leverantörer, omfattande IT-störningar eller andra liknande händelser utanför vår kontroll. Om en sådan omständighet inträffar som gör att vi inte kan fullgöra våra förpliktelser, eller endast under väsentligt försvårade förhållanden, har vi rätt till förlängd tid för fullgörelse och ansvarar inte för eventuella skador eller förluster som uppkommer på grund av att fullgörelse försenas eller uteblir. Skulle force majeure-situationen bestå längre än 2 månader har både vi och kunden rätt att häva köpet med omedelbar verkan utan påföljd, vilket innebär att kunden får tillbaka eventuellt förskottsbetalat belopp för ej levererade varor.
Produktansvar: WAP Expert AB ansvarar inte för skador som produkten kan orsaka på annan egendom eller person utöver vad som följer av tvingande produktansvarslagstiftning. Kunden uppmanas att följa samtliga eventuella instruktioner och anvisningar för produkterna för att undvika skador och olyckor.
När du handlar hos oss behöver du oftast lämna vissa personuppgifter (t.ex. namn, adress, e-postadress, telefonnummer och betalningsinformation). WAP Expert AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dessa uppgifter. Vi hanterar och skyddar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) och tillämplig svensk dataskyddslagstiftning. Det innebär bl.a. att vi endast samlar in de personuppgifter som behövs för att fullgöra avtalet med dig som kund (t.ex. för att kunna hantera din beställning, betalning och leverans) eller för att uppfylla rättsliga förpliktelser.
Dina personuppgifter används huvudsakligen för att administrera och leverera din order, ta betalt, samt vid behov hantera returer, reklamationer eller kundtjänstärenden. Vi kan även komma att använda din e-postadress för att skicka nyhetsbrev eller marknadsföring om du uttryckligen samtyckt till det – du kan när som helst avbryta sådan prenumeration. All behandling av personuppgifter sker enligt de grundläggande principerna i GDPR, såsom ändamålsbegränsning och uppgiftsminimering, och med stöd av en giltig rättslig grund (t.ex. att behandlingen är nödvändig för att fullgöra köpeavtalet eller för att vi ska uppfylla en lagstadgad skyldighet). Vi informerar dig som kund om hur vi hanterar dina personuppgifter bland annat genom dessa villkor och vår integritetspolicy (som finns tillgänglig på webbplatsen).
Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förändring eller utelämnande. Endast behörig personal och eventuella samarbetspartners (t.ex. betalningsförmedlare eller logistikföretag) som behöver informationen för ovan nämnda ändamål har tillgång till dina uppgifter. Sådana tredje parter får endast behandla uppgifterna i enlighet med våra instruktioner och ska säkerställa en adekvat skyddsnivå. Vi säljer aldrig dina personuppgifter till tredje part.
Personuppgifterna sparas endast så länge det är nödvändigt för de ändamål de samlades in för, eller så länge vi enligt lag är skyldiga att spara dem. Dina uppgifter kan behöva sparas under garantitid eller reklamationstid (för att vi ska kunna hantera eventuella ärenden), samt för att uppfylla bokföringslagens krav (transaktionsuppgifter sparas normalt i 7 år enligt lag). När dina personuppgifter inte längre behövs raderas eller anonymiseras de på ett säkert sätt.
Registrerades rättigheter: Som kund (registrerad) har du rättigheter avseende de personuppgifter vi har om dig. Du har bland annat rätt att kostnadsfritt begära ett registerutdrag med information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig, rätt att begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter, samt under vissa förutsättningar rätt att få dina uppgifter raderade, begränsade eller överförda (dataportabilitet). Du har också rätt att invända mot behandling som sker med stöd av berättigat intresse eller för direktmarknadsföring. WAP Expert AB respekterar dina rättigheter och du kan när som helst utöva dem genom att kontakta oss, till exempel via e-postformuläret på vår webbplats. Vi kommer då att hjälpa dig i enlighet med vad lagen kräver. Dataskyddsförordningen förstärker de registrerades rättigheter och ställer högre krav på oss som behandlar personuppgifter – vi säkerställer att vi hanterar eventuella förfrågningar eller invändningar från dig utan onödigt dröjsmål och att vi i övrigt följer förordningens krav. Om du har klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY, tidigare Datainspektionen) eller annan behörig tillsynsmyndighet inom EU. Givetvis är du också välkommen att först kontakta oss direkt med frågor eller klagomål kring vår personuppgiftsbehandling.
WAP Expert AB förbehåller sig rätten att när som helst uppdatera eller ändra dessa allmänna villkor, till exempel för att följa ny lagstiftning eller ändrade affärsförhållanden. Den senaste versionen av villkoren finns alltid publicerad på vår webbplats. Ändringar träder i kraft från och med det datum de publiceras (eller det senare datum som kan anges som ikraftträdandedatum i de uppdaterade villkoren). Vi meddelar dig som är registrerad kund om väsentliga förändringar av villkoren, till exempel via e-post eller i samband med nästa köp.
De villkor som gällde vid tidpunkten för ditt köp kommer dock fortsatt att gälla för just det avtalet/köpet. Om vi har arkiverat äldre versioner av villkoren finns information om senaste uppdateringsdatum längst ned på villkorssidan. Fortsätter du att använda webbplatsen eller handla av oss efter att ändringar av villkoren trätt i kraft, anses du ha accepterat de uppdaterade villkoren.
För dessa användarvillkor och avtal mellan kund och WAP Expert AB ska svensk lag gälla. Detta innebär att vi följer svensk konsumentlagstiftning vid försäljning till konsumenter, samt eventuella tvingande regler som följer av EU-rätt.
Tvistlösning: Om en tvist skulle uppstå strävar vi i första hand efter att lösa den i samförstånd direkt med dig som kund. Du uppmanas därför att kontakta vår kundtjänst vid eventuella reklamationer eller klagomål, så försöker vi hitta en lösning. Kan vi inte enas, har du som konsument möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av tvisten. ARN är en opartisk svensk nämnd som prövar konsumenttvister och lämnar rekommendationer; vi följer ARNs beslut. Du kan anmäla en tvist till ARN via deras hemsida arn.se eller skriftligen (ARN, Box 174, 101 23 Stockholm). Vid eventuell tvist inom EU kan du även använda EU-kommissionens Online Dispute Resolution (ODR)-plattform för att försöka nå en lösning. Plattformen finns på <em>ec.europa.eu/consumers/odr</em> och förmedlar kontakt till relevant nationellt tvistlösningsorgan.
Skulle tvisten trots allt inte lösas genom ovanstående förfaranden kan den slutligen avgöras av svensk allmän domstol. Svenska domstolar är behöriga att pröva tvisten, och i första instans ska Stockholms tingsrätt vara forum (domstolsort). Detta påverkar dock inte din rätt som konsument att enligt tillämplig lag söka rättelse genom eventuella tvingande rättsmedel eller i det land inom EU där du är bosatt.
Vi hoppas dock att vi genom tydliga villkor och öppen kommunikation kan undvika missförstånd och tvister. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor kring dessa villkor eller upplever ett problem – kundnöjdhet är viktigt för oss, och vi gör vårt bästa för att hjälpa till.
(Senast uppdaterade: Augusti 2025)